Rejser

London – maj 2015

25. juni 2015

Weekend sviptur – 48 timer med europæisk storbyliv in The City of London!

Kort om London

• Storbritaniens hovedstad
  • Måler 1.572 kvadratkilometer
  • Valuta: Engelske pund
  • Tidsforskel: – 1
  • Huser en samfundsvarieret befolkning på ca. 8,4 mio., hvor over 300 forskellige sprog bliver talt.
  • Byen er et internationalt transport knudepunkt med sin store havn, fem store lufthavne, hvoraf Heathrow Airport har flere passagerer end nogen anden lufthavn i verden.

Byen byder på et multietnisk samfund med historisk arkitektur, museer, restauranter i verdensklasse og rig mulighed for shopping i alverdens velkendte brandstores. Jeg guider dig igennem turen, som (selvfølgelig) starter med et restaurantbesøg.

Fredag

Fra Aarhus Lufthavn var det muligt at flyve til London Stansted for under 500 kr. t/r, da vi rejste i maj måned. Flyet afgik kl 14.30 og tager ca. 1 t 40 m. Vi var bestemt ikke i tvivl om hvornår vi var ankommet på engelsk jord, da piloten formådede at lave den hårdeste landing jeg nogensinde har oplevet! Og jeg har ellers- uden at prale, fløjet en del. Men men, så var vi da ligesom også vågne og klar til en weekend med nye oplevelser, og vi grinte da også af det efter vi fandt ud af vi overlevede! Bagage udleveringen gik fint og vi nåede et tidligere tog mod centrum af London, så ca. 3 timer efter afgang fra DK kan jeg tjekke ind, smide benene op og nyde en kold cola fra mini baren inden turen går til de østlige del af London for at besøge Jamie Oliver´s Fifteen restaurant – et besøg, jeg personligt havde glædet mig meget til. Læs mere om besøget her, og se resten af den lækre 5-retters menu vi fik serveret. Jeg må sige at jeg fik indfriet mine forventninger!

Lørdag

Morgenkaffen

Hjemmefra var der lavet en løs plan over hvad vi gerne ville nå at se og opleve i London denne gang. Jeg havde hørt mit netværk efter gode tips, og kan godt lide at man på den måde kan få anbefalet noget, som man måske ikke selv kender til eller i første omgang havde tænkt på. Nu hvor jeg har en madblog, var jeg blevet anbefalet at besøge Borough Market, og den anbefaling er jeg meget begejstret for! Så tak for det Tine 🙂 Inden vi gik ombord i alle herlighederne, gik vi på jagt efter en kop friskbrygget kaffe, og her må vi virkelig sige at have ramt guldåren! Lige overfor markedet ligger den hyggeligste og mest velduftende lille kaffe bar med navnet Monmouth Coffee Company. Her kunne vi nyde en slow brewed filterkaffe og en latte brygget med kaffebønner med ckokolade noter – wuaw! Læs mere her.

IMG_5779            IMG_5761            IMG_5763

Borough Market

– er et sandt madmekka lettere gemt under jernbanebroerne ved London Bridge. Her finder du hyggelige boder med alverdens lækkerier – alt fra glinsende oliven, bjerge af oste, frisk fisk, sunde friskpressede juicer og farverige kager. Kvaliteten er helt i top – og priserne lidt derefter. Kendte kokke som bl.a. den gode Jamie Oliver, har været med til at gøre dette marked til et sandt trækplaster. Derfor anbefaler jeg at komme lørdag inden middag, med mindre du da er kommet for at se på menneskemylder 🙂 Vi var på markedet kl. ca. halv elleve, og der markedet så småt ved at vågne, og der var massere af plads til at se, føle og smage. Læs mere om markedet her

IMG_5783            IMG_5782            IMG_5781

Gå tur gennem London´s gader

Efter en tur på markedet, valgte vi at fortsætte på gå ben, for at få set lidt mere af byen end vi ellers ville med undergrunden. Vi gik langs Borough High St. over London Bridge, med kig til et af Londons varetegn Tower Bridge. Videre af Cannon St. forbi St. Paul´s Cathedral, som i øvrigt er utrolig smuk og et besøg værd for de, som er interesserede. Ved katedralen finder du én af de mange Marks & Spencer supermarkeder, som har speciale i ready to go food and drinks. Du kan få frisk frugt, yoghurt med topping, salater og sågar vin i plastikglas med film over, så du nemt og bekvemt kan nyde et glas vin i en af London´s grønne oaser Det er da genialt! Læs mere om gigant branded her.

IMG_5784            IMG_5785            IMG_5786

Efter at have fyldt væskedepoterne op, gik turen videre forbi Royal Courts of Justice og til Covent Garden, som er en yndig og charmerende bydel, som også huser et marked fyldt med nips. For enden af en gyde, fandt vi en charmerende pub med navnet Lamb & Flag, hvor vi blev enige om at NU var det tid til at besøge en ægte engelsk pub og indtage en frokost bestående af fish and chips med half a pine on the side. Et solidt måltid mad i den helt perfekte stemning!

IMG_5388                                       IMG_5390

Shopping

Efter lunch var vi klar til at bevæge os videre igennem London´s charmerende by midte, som bød på en tur igennem Soho og China Town og videre til Oxford Street, hvor den stod på shopping i bl.a. Primark og Nike. Oxford Street er enhver shopaholic`s drøm! Alt fra H&M, Zara, sportsshops og diverse souvenir butikker. Efter en del spadseren på Oxford Street, tager vi undergrunden fra Bond St. station til Knightsbridge station for at besøge det luksuriøse shoppingcenter Harrods. Det er stort og overdådigt, og hvis du ønsker at shoppe her må du have den store pung med! I underetegen finder du kødudskæringer af det fineste kvæg, beluga caviar, chokolade petit four, te og kaffe. På de øvrige etager finder du alle de kendte brands som Gucci, Dolce & Gabbana, Versace, Armani – ja you name it! Du kan også finde køkkengrej, ure, smykker, tasker, sengelinned og meget mere. Det er en fed oplevelse at suge alle de lækre udstillinger og produkter til sig. Når man som både jeg og min kæreste er butiksuddannet, er det interessant at se hvordan de har valgt at indrette  og brande deres eksklusive shoppencenter. Læs mere om Harrods her.

Eftermiddag i Hyde Park

Tiden nærmede sig 16, og kaffetrangen pressede sig på. Heldigvis er London også smæk fyldt med kaffegiganten Starbucks coffee shops, så med en Latte Macchiatto og en cookie i hånden fandt vi vej til en ledig bænk i hyggelige Hyde Park, hvor det er muligt at koble helt af omgivet af grønne græsplæner, træer og med udkig til svanerne på søen. Da kaffekruset var tomt, og fødderne havde fået lov at hvile lidt, gik vi videre i parken hjem mod hotellet. En skøn tur i det grønne, væk fra menneskemylder og trafik – og så hilste vi lige på chip og chap! 🙂

IMG_5789             IMG_5788             IMG_5790

Da vi når hotellet er det tid til at prøve badekaret på værelset. Hos mig for hotellet altid et lille ekstra plus, hvis der er badekar på værelset! Jeg elsker at fylde det op og bare ploppe ned i sæbeboblerne – selv om jeg ikke har den store tålmodighed til at ligge der så længe, så er det alligevel skønt så længe det varer! Efter at have ladet batteriet en smule op igen, er det dinner time, og som de to kødelskende danskere vi nu engang er vælger vi at spise på MASH i London. Vi har tidligere besøgt MASH i Aarhus, og var begge meget begejstret for maden og ikke mindst servicen, så nu ville vi teste om London kunne hamle op med det.  Jeg syntes at de klarede det ganske fint, og jeg var både imponeret og overrasket over størrelsen på den underjordiske restaurant! Du kan læse mere om vores besøg her. Efter maden slentrer vi gennem de små gader forbi Piccadilly Circus og besøger kort den store M&M´s butik som har tre etager fyldt med diverse merchandise med de herlige chokolade knapper. Vi tager undergrunden hjem til hotellet da klokken nærmer sig midnat, og efter en dag med mange km i skoene, nye oplevelser og indtryk er vi klar til at sove da vi rammer puden!

Søndag

Morgenen går med at pakke, købe breakfast to go i Starbucks og så afsted i undergrund og derefter toget direkte til lufthavnen for at nå vores fly, som afgår kl. 11.25. Stansted er den 4. i rækken af travleste lufthavne i UK, og indeholder en masse fine shops, hvor man sagtens kan få tiden til at gå. Der er også rig mulighed for at få stillet sulten, så man er klar til flyveturen. Efter en fin flyvetur lander vi igen på dansk jord, og kan nyde resten af søndagen hjemme med at pakke ud og slappe af.