Chiagrød med blåbær kompot

10. august 2015
Skærmbillede 2015-08-10 kl. 20.29.02

Jeg har set de små vidunder chiafrø flere og flere steder på de sociale medier, og min nysgerrighed har derfor bragt mig til denne opskrift, som jeg er blevet anbefalet af en tidligere kollega og god veninde.

Jeg var, som så mange andre gode jyder, på indkøb ved den dansk-tyske grænse og fandt her en pose med chiafrø til en god pris. Ved siden af poserne  var et skilt med info om frøenes gode og meget sunde egenskaber, så blandt slik, øl, sodavand og nutella tænke jeg at jeg godt kunne bruge et skud sundhed og besluttede mig for at nu skulle jeg altså prøve chiafrø!

Ingredienser

Chiagrød (1 portion)

  • 1,5 spsk. chiafrø
  • 2 dl mandelmælk

Blåbær kompot (ca. til 3 portioner)

  • 150 g blåbær
  • 1/2 vaniljestang
  • saften fra 1/2 lime
  • 1 tsk. honning

Sådan gør du

Chiagrød

  1. Fyld 1,5 spsk. frø i en skål og tilsæt 2 dl mandelmælk.
  2. Rør forsigtigt rundt, og stil grøden tildækket i køleskabet til næste morgen.
  3. Alternativt kan du blande grøden som det første om morgenen fx. inden du går i bad, og så er den klar ca. 30 min senere (alt efter hvor fast man ønsker den)

Blåbær kompot

  1. Bland alle ingredienserne i en kasserolle og kog det op i ca. 3 min.
  2. Lad kompotten køle af inden den hældes på glas.

Skærmbillede 2015-08-12 kl. 10.57.35

 

 

Frøene suger utrolig meget væske til sig, og grøden opnår en blød men meget anderledes konsistens som man lige skal vænne sig til. I kan læse mere om chiafrø her.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply